Anulowanie zam贸wie艅 w Google Analytics dla E-commerce

Na og贸艂 zastanawiamy si臋 co zrobi膰, 偶eby raport przychod贸w w Google Analytics wskazywa艂 coraz wi臋ksze warto艣ci. Dowiedz si臋 jak sprowadzi膰 swoje przychody w GA na ziemi臋 uwzgl臋dniaj膮c informacje o anulowanych, zwr贸conych i reklamowanych zam贸wieniach.

Cz臋艣ciowe, czy ca艂kowite anulowanie zam贸wienia w Google Analytics?

Zam贸wienie internetowe mo偶na wycofa膰 z Google Analytics na dwa sposoby:

  • W ca艂o艣ci – anulujemy ca艂e zam贸wienie – wszystkie jego pozycje
  • Cz臋艣ciowo – anulujemy wybrane pozycje zam贸wienia lub okre艣lone ilo艣ci w pozycjach zam贸wienia.

Anulowanie ca艂ego zam贸wienia jest naj艂atwiejsze z technicznego punktu widzenia. Anulowanie cz臋艣ciowe jest bardziej skomplikowane i wymaga wi臋kszych nak艂ad贸w pracy i to jakie rozwi膮zanie wybierzesz zale偶y od Ciebie, ale warto dopasowa膰 spos贸b anulowania zam贸wienia w sklepie internetowym do poszczeg贸lnych proces贸w:

  • zam贸wienia testowe, nieop艂acone lub nieodebrane najlepiej anulowa膰 w ca艂o艣ci
  • zwroty i reklamacje warto anulowa膰 cz臋艣ciowo, bo z zam贸wionych 4 par but贸w, wracaj膮 tylko 3 馃檪

Czy anulowanie zam贸wienia zmniejsza przychody w Google Analytics?

Odpowied藕 wydaje si臋 oczywista, ale tak膮 nie jest. Przesy艂aj膮c informacj臋 o zwrocie do Google Analytics nie zmniejszamy zapisanych wcze艣niej przychod贸w. Z艂o偶one wcze艣niej zam贸wienie b臋dzie widoczne jako przych贸d, a informacja o zwrocie zostanie zapisana jako „Kwota zwrotu koszt贸w” przypisana do zam贸wienia.

Informacja o zwrocie w Universal Analytics

Jest mo偶liwo艣膰 przes艂ania informacji o anulowanym zam贸wieniu w taki spos贸b, 偶eby zmniejszy膰 przychody zarejestrowane ju偶 Google Analytics. Wystarczy ponownie przes艂a膰 do Google Analytics anulowane zam贸wienie, zmieniaj膮c jego warto艣膰 na ujemn膮 np. z 5000,00 z艂 na -5000,00 z艂. W ten spos贸b nie zapiszemy warto艣ci w „Kwocie zwrotu koszt贸w”, ale pomniejszymy warto艣膰 przychodu z zam贸wienia.

Informacja o ujemnej warto艣ci zam贸wienia w Universal Analytics

Uwaga: w przypadku ujemnej warto艣ci zam贸wienia wa偶ne jest przekazywanie tej informacji jak najszybciej, bo powstaje nam „zygzak” w raportowanych przychodach, kt贸ry w d艂ugiej perspektywie nie ma znaczenia, ale w kr贸tkim czasie mo偶e utrudni膰 analiz臋 danych.

Przeanalizuj w jaki spos贸b zam贸wienia s膮 wycofywane w Twoim sklepie zanim wybierzesz odpowiedni膮 technologi臋 do obs艂ugi zwrot贸w w Google Analytics.

Anulowanie zam贸wienia w panelu administracyjnym Google Analytics.

Naj艂atwiejszy spos贸b to anulowanie zam贸wienia w panelu administracyjnym Google Analytics. Mo偶na to zrobi膰 wysy艂aj膮膰 do Google Analytics prosty plik CSV z informacja mi o zwrotach.

Tak wygl膮da plik z informacj膮 o zam贸wieniach zwracanych cz臋艣ciowo

Tak wygl膮da plik ze informacj膮 o ca艂kowitym zwrocie.

呕eby by艂o trudniej – nie mo偶na 艂膮czy膰 zwrot贸w cz臋艣ciowych i ca艂kowitych w jednym pliku – trzeba je przesy艂a膰 osobno.

Anulowanie zam贸wienia za pomoc膮 Measurement Protocol

Jest to prosty (dla naszego programisty) spos贸b na przesy艂anie informacji o anulowanych zam贸wieniach, bo wystarczy odpowiednio skomponowa膰 adres URL, 偶eby zaktualizowa膰 dane o transakcji w Google Analytics.

W ten spos贸b mo偶emy anulowa膰 zam贸wienia w Google Analytics automatycznie – wystarczy, 偶e nasza aplikacja e-commerce wy艣le odpowiednie 偶膮danie, kiedy anulujemy lub zmienimy zam贸wienie.

Przyk艂ad dla wersji Universal Analytics

Wpisuj膮c w oknie przegl膮darki URL: www.google-analytics.com?v=1&t=event&tid=UA-6214116-3&cid=555&ec=Ecommerce&ea=Refund&ni=1&ti=02363103931&pa=refund

Zrealizujesz zwrot zam贸wienia nr 02363103931 w us艂udze Google Analytics UA-6214116-3 (to GA sklepu, w kt贸rym Ewelina Lisowska w艂膮cza niskie ceny)

Szczeg贸艂owy opis parametr贸w w podanych w powy偶szym linku znajduje si臋 w dokumentacji Measurement Protocol

https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/protocol/v1/devguide#measuring-refunds

, a testowaniu tego rozwi膮zania polecam skorzysta膰 z narz臋dzia Hit Builder

https://ga-dev-tools.web.app/hit-builder/?v=1&tid=UA-XXXXX-Y&cid=555&t=event&ec=Ecommerce&ea=Refund&ni=1&ti=T12345&pa=refund

Anulowanie zam贸wienia za pomoc膮 Management API i Google Cloud

To chyba najbardziej skomplikowane, ale spotykane na rynku rozwi膮zanie. Jest stosowane jest wtedy, kiedy Tw贸j programista zdecyduje si臋 u偶y膰 Management API do integracji sklepu internetowego z Google Analytics.

呕eby ten model nam zadzia艂a艂, musimy:

  • Uruchomi膰 us艂ug臋 Google Cloud – to tego wystarczy nam karta kredytowa, konto Google i 15 minut
  • Skonfigurowa膰 Google Analytics API w Google Cloud – ta us艂uga umo偶liwia po艂膮czenie si臋 naszej aplikacji e-commerce z Management API. Konfiguracja uprawnie艅 za pierwszym razem zajmuje 4-8 godzin, a powt贸rzenie tego procesu dla kolejnego konta zajmuje ju偶 tylko godzin臋.
  • Skonfigurowa膰 Google Analytics – tu nale偶y doda膰 u偶ytkownika Google Analytics API, aby zapewni膰 dost臋p do danych oraz utworzy膰 Import Danych, taki sam jak dla r臋cznego importowania danych o zwrotach i anulowanych zam贸wieniach.
  • Oprogramowa膰 Management API Uploads w sklepie internetowym – to zadanie dla Twojego programisty.

Je偶eli wszystko dobrze p贸jdzie, to Tw贸j sklep internetowy b臋dzie przes艂a膰 pliki CSV z informacjami o zwrotach. Zmieniamy status zam贸wienia w panelu sklepu internetowego na Anulowane, a sklep internetowy (za po艣rednictwem Google Cloud) automatycznie anuluje transakcj臋 w Google Analytics.

Ograniczenia

  • 60 dni na dokonanie zwrotu – je偶eli prze艣lemy informacj臋 o zwrocie po tym terminie, to prawdopodobnie nie b臋dzie uwzgl臋dniona.
  • Inna specyfikacja dla poszczeg贸lnych wersji Google Analytics (sprawd藕 swoj膮 wersj臋). Measurement Protocol oraz Management API dzia艂aj膮 podobnie w poszczeg贸lnych wersjach, ale nie s膮 kompatybilne.

Przydatne linki

  • Dokumentacja importu danych o zwrotach zam贸wie艅 w formie plik贸w CSV w panelu https://support.google.com/analytics/answer/6014861?hl=en#zippy=%2Cin-this-article
  • Przes艂anie danych w Google Analytics (ga.js) przez GIF Request (namiastka Measurement Protocol) – dokumentacja: https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/gajs/gaTrackingTroubleshooting#gifParameters
  • Przes艂anie danych w Universal Analytics (analytics.js) przez Measurement Protocol – dokumentacja: https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/protocol/v1/devguide#enhancedecom
  • Przesy艂anie danych w Google Analytics 4 przez Measurement Protocol – dokumentacja:https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/protocol/ga4
  • Hit Builder – narz臋dzie do testowania Measurmet Protocol: https://ga-dev-tools.web.app/
  • Management API dla Universal Analytics – dokumentacja https://developers.google.com/analytics/devguides/config/mgmt/v3
  • Management API dla Google Analytics 4 – dokumentacja https://developers.google.com/analytics/devguides/config/admin/v1