14 pa藕dziernika 2020 pojawi艂a si臋 nowa wersja Google Analytics 4. Sprawdzi艂em, czy popularne sklepy internetowe ju偶 z niej korzystaj膮 i jestem pozytywnie zaskoczony.

Google Analytics to jedno z podstawowych narz臋dzi wykorzystywanych do optymalizacji sklep贸w internetowych. Trudno wyobrazi膰 sobie dzi艣 rozwijanie aplikacji e-commerce, bez informacji o zachowaniu klient贸w. Google wprowadzi艂 now膮 wersj臋, kt贸r膮 trzeba uruchomi膰 r贸wnolegle do poprzedniej wersji Universal Analytics (bo nie ma mo偶liwo艣ci przeniesienie danych ze starej wersji do nowej)
Instalacja podstawowej wersji Google Analytics 4 jest bardzo prosta i nie powinna zaj膮膰 wi臋cej ni偶 godzin臋. Konfigurowanie GA4 na potrzeby sklepu internetowego wymaga natomiast wi臋cej pracy, aby przekaza膰 wszystkie dane potrzebne do analizy e-commerce, np.: wy艣wietlenia list/towar贸w, proces zam贸wienia, transakcje itd.
Im wi臋ksza i bardziej skomplikowana aplikacja e-commerce, tym wi臋cej czasu dzia艂 IT potrzebuje na integracj臋 z GA4. Sprawdzi艂em, czy popularne sklepy internetowe ju偶 z niej korzystaj膮 i pozytywnie si臋 zaskoczy艂em – 6 na 10 sklep贸w wdro偶y艂o ju偶 us艂ug臋:
- Allegro.pl – tak (+1 us艂uga w starszej wersji: UA)
- Eobuwie.pl – tak (+3 us艂ugi UA)
- North.pl – tak (+1 us艂uga UA)
- Aptekagemini.pl – tak (+ 3 us艂ugi UA)
- Apteka-melissa.pl – nie (+3 us艂ugi UA +1 us艂uga UA via gtag)
- Decathlon.pl – tak (+1 us艂uga UA)
- Militaria.pl – nie (4 us艂ugi UA)
- Leroymerlin.pl tak (+1 us艂uga UA)
- Gmoto.pl – nie (1 us艂uga UA)
- Mediamarkt.pl – nie (1 us艂uga UA)
Zainstalowane tagi weryfikowa艂em za pomoc膮 wtyczki Google Tag Assistant na stronie g艂贸wnej – nie doszuka艂em si臋 nietypowych instalacji.
Przy okazji zauwa偶y艂em, 偶e Google Optimize zyskuje coraz wi臋ksz膮 popularno艣膰 w e-commerce.