Je偶eli zastanawiasz si臋 z jakiej wersji Google Analytics korzysta Tw贸j sklep internetowy (lub strona), to poni偶sze zestawienie mo偶e rozwia膰 Twoje w膮tpliwo艣ci. Wpis zawiera kr贸tk膮 charakterystyk臋 kolejnych wersji Analytics-a.
- 2005 Urchin (urchin.js)
- 2007 Google Analytics (ga.js)
- 2012 Universal Analytics (analytics.js)
- 2017 Universal Analytics (gtag.js)
- 2020 Google Analytics 4 (gtag.js)
Urchin (urchin.js)

Pierwsza wersja Analytics’a udost臋pniona bezp艂atnie w 2005 roku, cieszy艂a si臋 tak du偶膮 popularno艣ci膮, 偶e dost臋p do darmowej us艂ugi mo偶na by艂o otrzyma膰 na tylko na specjalne zaproszenie. Dopiero po rozbudowie infrastruktury ch臋tni zak艂adali konta od r臋ki. W por贸wnaniu do popularnych w贸wczas statystyk serwerowych us艂uga urchin.js by艂a rewolucyjn膮 zmian膮 w analityce internetowej.
Skrypt urchin.js
<script src="https://www.google-analytics.com/urchin.js"
type="text/javascript">
</script>
<script type="text/javascript">
_uacct = "UA-XXXXXXX-X";
urchinTracker();
</script>
Google Analytics (ga.js)

Wersja ga.js Analytics-a zosta艂a wprowadzona w 2007 roku, ale w 2009 zaprezentowano istotn膮 modyfikacj臋 skryptu 艣ledz膮cego – jego asynchroniczn膮 wersj臋, kt贸ra znacz膮co zmieni艂a spos贸b przekazywania danych do Google Analytics. Dodatkowo w 2011 (chwil臋 przed publikacj膮 analytics.js) wdro偶ono now膮, od艣wie偶on膮 wersj臋 layoutu.
Ga.js to wersja, kt贸ra zainicjowa艂a intensywn膮 optymalizacj臋 sklep贸w internetowych. Przyczyni艂y si臋 do tego dwa elementy:
- Mo偶liwo艣膰 definiowania i wizualizacji cel贸w zobrazowa艂a, w kt贸rym miejscu uciekaj膮 pieni膮dze
- Natywny modu艂 e-commerce wprowadzi艂 pozwoli艂 wygodnie i szybko mierzy膰 rentowno艣膰 藕r贸de艂 ruchu, 艣redni膮 warto艣膰 zam贸wienia, konwersj臋 e-commerce i wiele innych wska藕nik贸w.
Dodatkowo definiowanie w艂asnych wymiar贸w w Analytics-ie u艂atwi艂o przeprowadzanie test贸w A/B w sklepach internetowych.
Przyk艂adowy skrypt 艣ledz膮cy w wersji asynchronicznej:
script type="text/javascript">
var _gaq = _gaq || [];
_gaq.push(['_setAccount', 'UA-XXXXX-X']);
_gaq.push(['_trackPageview']);
(function() {
var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true;
ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js';
var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s);
})();
</script>
Universal Analytics (analytics.js)

Uruchomione w 2012 Universal Analytics (analytics.js) to nowe API i nowe podej艣cie do analityki internetowej uwzgl臋dniaj膮ce szybk膮 ekspansj臋 mobile (typy urz膮dze艅 dodane do raport贸w), cross-channel oraz indywidualne zdarzenia monitorowane w aplikacjach.
Universal Analytics to ogromne wsparcie dla sklep贸w internetowych. W 2014 zaprezentowano modu艂 Enchanced E-commerce, kt贸ry wyznaczy艂 nowe standardy w analityce dla sklep贸w internetowych. Dane o podstawowych wska藕nikach e-commerce pojawi艂y si臋 nie tylko w raportach dotycz膮cych konwersji, ale praktycznie w ka偶dym raporcie Google Analytics. W poprzednich wersjach problemem by艂o przekazywanie i zobrazowanie danych, kt贸rych potrzebowali w艂a艣ciciele sklep贸w internetowych. Teraz danych by艂o tak du偶o, 偶e problemem sta艂 si臋 czas, jaki trzeba po艣wi臋ci膰, 偶eby je monitorowa膰 i analizowa膰.
Skrypt Universal Analytics
<script>
(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){
(i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o),
m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)
})(window,document,'script','https://www.google-analytics.com/analytics.js','ga');
ga('create', 'UA-XXXXX-Y', 'auto');
ga('send', 'pageview');
</script>
Universal Analytics (gtag.js)
W 2017 przyszed艂 czas na najbardziej techniczn膮 i (pozornie) najmniej prze艂omow膮 zmian臋 czyli gtag.js – Global Site Tag. Zmiana polega艂a na sposobie przekazywania danych do Google Analytics i mo偶na j膮 by艂o zauwa偶y膰 w kodzie sklepu internetowego. Inny skrypt, inne zmienne, inny spos贸b opisywania zdarze艅, bardziej elastyczna sk艂adnia, ujednolicenie/po艂膮czenie skrypt贸w Analyticsa i Google Ads. Nowa wersja wygl膮da艂a tak, jak by kto艣 spojrza艂 na poprzednika i napisa艂 to samo, ale lepiej. Efektem tego refaktoringu jest spora r贸偶nica w wielko艣膰 skryptu: 135kB w por贸wnaniu do 50kB poprzedniej biblioteki (z pluginami „ec.js” i „linkid.js” w艂膮cznie).
Zmiany by艂y dla sprzedawc贸w internetowych tak niewielkie, 偶e cz臋艣膰 z e-commerce-贸w totalnie je zignorowa艂a:
- na pocz膮tku gtag.js by艂 wy艣wietlany jako alternatywa dla analytics.js
- p贸藕niej skrypt analytics.js znikn膮艂 z interfejsu administracyjnego, a gtag.js by艂 oficjalnie jedynym skryptem dost臋pnym w Google Analytics
- a na ko艅cu… pojawi艂a si臋 nowa wersja Google Analytics 4, kt贸ra korzysta w艂a艣nie z biblioteki gtag.js,.. przypadek?
Skrypt gtag.js dla Uniwersal Analytics
<script async src="https://www.googletagmanager.com/gtag/js?id=GA_MEASUREMENT_ID"></script>
<script>
window.dataLayer = window.dataLayer || [];
function gtag(){dataLayer.push(arguments);}
gtag('js', new Date());
gtag('config', 'GA_MEASUREMENT_ID');
</script>
Google Analytics 4 (gtag.js)

Nowa wersja Analyticsa to rewolucja w analityce internetowej. Otrzymali艣my zupe艂nie inne podej艣cie do danych, bo wszystko jest oparte na zdarzeniach. Po偶egnali艣my si臋 ods艂onami, czasami trwania sesji, czy legendarnym wska藕nikiem odrzuce艅. Mamy do dyspozycji mniej raport贸w, miej gotowych wymiar贸w i metryk, ale du偶o bardziej elastyczn膮 struktur臋 danych.
Nie mo偶emy zmigrowa膰 do nowej wersji zbieranych od lat danych w Universal Analytics, wi臋c zbieramy je od zera. Dane e-commerce s膮 cz臋艣ciowo kompatybilne wstecz z gtag.js – co zmniejszy koszty wdro偶enia w sklepach, kt贸re przesz艂y ju偶 na gtag.js.
Skrypt gtag.js dla Google Analytics 4 (identyczny jak w Universal Analytics)
<script async src="https://www.googletagmanager.com/gtag/js?id=MEASUREMENT_ID"></script>
<script>
window.dataLayer = window.dataLayer || [];
function gtag(){dataLayer.push(arguments);}
gtag('js', new Date());
gtag('config', 'MEASUREMENT_ID');
</script>
Struktura zdarze艅 i ich parametr贸w w GA4 jest tak elastyczna, 偶e przez wiele lat mo偶e pozosta膰 aktualna, nawet w tak zmiennym ekosystemie jakim s膮 technologie Internetowe.
Google Analytics 4 wygl膮da dzi艣 jak framework – nowy, przemy艣lany, elastyczny i przysz艂o艣ciowy spos贸b na gromadzenie i analizowanie danych o zachowaniu klient贸w. Jako narz臋dzie, jest du偶o ubo偶sze od poprzedniej wersji i wymaga czasoch艂onnej konfiguracji.