Jak klienci sklep贸w internetowych korzystaj膮 z sortowania na listach towar贸w?

Sortowanie to jedna z podstawowych funkcji wykorzystywana na “listingach” w e-commerce. Poni偶ej znajdziesz kilka informacji o tym jak klienci korzystaj膮 z sortowania w sklepach internetowych o r贸偶nej charakterystyce.

Badanie sortowania przeprowadzi艂em w trzech sklepach internetowych:

  1. B2B 1 (dystrybutorzy kupuj膮 od producenta) – klient sk艂ada kilka zam贸wie艅 w tygodniu i bardzo dobrze zna asortyment.
  2. B2B 2 (wykonawcy/specjali艣ci zamawiaj膮 od dystrybutora) – klient sk艂ada kilka zam贸wie艅 w miesi膮cu i dobrze zna asortyment.
  3. B2C (konsumenci kupuj膮 od producenta) – klient kupuje kilka razy w roku i s艂abo zna asortyment.

Sprawdza艂em podstawowe informacje:

  • Jak cz臋sto klienci korzystaj膮 z sortowania w danym sklepie?
  • Jaki udzia艂 w sortowaniu maj膮 poszczeg贸lne metody?

Sklep internetowy B2B 1

  • 0,24% wy艣wietle艅 kategorii uwzgl臋dnia艂o sortowanie zdefiniowane przez u偶ytkownika, z czego:
  • 69% cena rosn膮co
  • 9% cena malej膮co
  • 11% alfabetycznie AZ
  • 8% od najnowszych

E-commerce B2B 2

  • 0,54% wy艣wietle艅 kategorii uwzgl臋dnia艂o sortowanie zdefiniowane przez u偶ytkownika, z czego::
  • 66% cena rosn膮co
  • 28% cena malej膮co
  • 4% od najnowszych

Sklep internetowy B2C

  • 2,51% wy艣wietle艅 kategorii uwzgl臋dnia艂o sortowanie zdefiniowane przez u偶ytkownika, z czego:
  • 81% cena rosn膮co
  • 14% cena malej膮co
  • 4% alfabetycznie AZ
  • 1% alfabetycznie ZA

Czy i jak optymalizowa膰 sortowanie w sklepie internetowym?

Funkcja sortowania jest zdecydowanie cz臋艣ciej wykorzystywana w sklepie B2C, kt贸rego oferta cz臋sto si臋 zmienia i klienci s艂abo j膮 znaj膮. W sklepach internetowych B2B, z kt贸rych u偶ytkownicy korzystaj膮 systematycznie, sortowanie jest wykorzystywane zdecydowanie rzadziej. Warto optymalizowa膰 sortowanie w sklepach B2C o zmiennej ofercie i niewielkiej retencji u偶ytkownik贸w.

Kolejno艣膰 metod sortowania w interfejsie sklepu internetowego powinna odpowiada膰 ich popularno艣ci. Je偶eli 80% u偶ytkownik贸w sortuje towary od najta艅szych, to w艂a艣nie ta metoda powinna by膰 wy艣wietlona jako pierwsza. Warto te偶 te偶 ograniczy膰 ilo艣膰 metod sortowania na li艣cie, je偶eli nie ciesz膮 si臋 popularno艣ci膮 u偶ytkownik贸w (np. sortowanie alfabetycznie od Z do A :)). Taka optymalizacja sklepu internetowego nie jest kosztowna, a poprawi funkcjonalno艣膰 dla zaanga偶owanych u偶ytkownik贸w.

Monitorowanie sortowania dostarcza nam warto艣ciowych informacji o u偶ytkownikach. W prosty spos贸b mo偶emy segmentowa膰 u偶ytkownik贸w na podstawie wybranej przez nich metody sortowania (najta艅sze, najdro偶sze, najnowsze towary) i dostosowa膰 komunikacj臋, tak, aby odpowiada艂a ich potrzebom.