Jak u偶ytkownicy zmieniaj膮 ilo艣ci towaru w sklepie internetowym?

Jedn膮 z najcz臋艣ciej u偶ywanych funkcji w sklepie internetowym jest zmiana ilo艣ci zamawianego towaru. Czasami kupujemy 1 karton, czasami 25 sztuk, a czasami 3,54 metra kwadratowego. Warto zadba膰 o to, 偶eby spos贸b zmiany ilo艣ci towaru by艂 mo偶liwie prosty i intuicyjny. Okazuje si臋, 偶e klienci zdecydowanie wol膮 klika膰 ni偶 pisa膰.

Jak mierzymy zachowanie klient贸w sklepu internetowego?

W badanym przez nas sklepie klienci zamawiaj膮 艣rednio 6,5 sztuki poszczeg贸lnych towar贸w. Chcieli艣my sprawdzi膰 w jaki spos贸b u偶ytkownicy zmianiaj膮 ilo艣膰 zamawianego towaru w sklepie. Badany by艂 tylko jeden sklep, wi臋c pr贸ba mizerna, ale wyniki ciekawe i warto si臋 nimi podzieli膰.

Przy pomocy Google Tag Manager’a przesy艂amy do Google Analytics 3 zda偶enia:

  • Klikni臋cie w “+” zwi臋kszajce ilo艣膰 towaru w koszyku
  • Klikni臋cie w “-” zmniejsz膮ce ilo艣膰 towaru w koszyku
  • Edycja formularza (pola tekstowego) z ilo艣ci膮 towaru w koszyku

Zdarzenia w Google Analytics mo偶na analizowa膰 uwzgl臋dniaj膮c 藕r贸d艂a pozyskania ruchu, informacje o u偶ytkowniku (mobile/desktop), zachowanie u偶ytkownik贸w oraz konwersje. Danych do analizy jest wi臋cej ni偶 czasu, jaki mo偶emy na t膮 analiz臋 po艣wi臋ci膰.

Wykorzystanie Google Tag Manager‘a pozwala na konfiguracj臋 badania bez anga偶owania dzia艂u IT. Ca艂膮 konfiguracj臋 mo偶na wyklika膰 bez ingerowania w kod.

Google Data Studio znacznie u艂atwia analiz臋 danych dzi臋ki filtrowaniu, wizualizacji i (w tym przypadku bardzo pomocnej) funkcji tworzenia p贸l niestandartowych.

Podstawowe dane o zmianie ilo艣ci towaru w koszyku

  • 51 170 – liczba wszystkich zarejestrowanych zdarze艅 zmiany ilo艣ci
  • 11 864 – liczba unikalnych zdarze艅 – je偶eli u偶ytkownik klikn膮艂 5 razy “+” i 3 razy “-“, to w sumie mamy 2 unikalne zdarzenia
  • 36 904 – liczba klikni臋膰 w “+”
  • 10 478 – liczba klikni臋膰 w “-“
  • 2 402 – liczba edycji ilo艣ci w formularzu

Oczywiste jest to, 偶e cz臋艣ciej zwi臋kszamy ilo艣膰 towaru ni偶 zmniejszamy ale to, 偶e u偶ytkownicy wol膮 wyklika膰 ilo艣膰 ni偶 wpisa膰 w formularzu by艂o ju偶 dla nas zaskoczeniem. Tym bardziej, ze w niekt贸rych przypadkach widzia艂em jak wyklikiwane jest kilkadziesi膮t sztuk towaru – przecie偶 szybciej i wygodniej jest wpisa膰 np “27” w formularz, prawda?

Zmiana ilo艣ci towaru w mobile i desktop

W tym por贸wnaniu nie analizujemy danych z tablet贸w, bo jest ich bardzo ma艂o. Na pierwszy rzut oka wida膰 dwie r贸偶nice w zmianie ilo艣ci towaru w desktop i mobile:

  • U偶ytkownicy mobile cz臋艣ciej korzystaj膮 z formularza ni偶 u偶ytkownicy desktop (odpowiednio 18,8% i 11,4% unikalnych zdarze艅)
  • U偶ytkownicy mobile cz臋艣ciej zmniejszaj膮 ilo艣膰 towaru w por贸wnaniu do u偶ytkownik贸w desktop (mo偶liwe, 偶e wykorzystuj膮 “Minus” do usuwania towar贸w z koszyka)
Zmiana ilo艣ci towaru w sklepie - wszystkie zdarzenia - tabela
Zmiana ilo艣ci towaru w sklepie - unikalne zdarzenia - tabela

Zmiana zamawianej ilo艣ci na stronie towaru i w korzyku

Ilo艣膰 zamawianego towaru jest zmieniana w dw贸ch lokalizacjach – na stronie towaru lub w koszyku sklepu internetowego. Na stronach towar贸w u偶ytkownicy zmieniaj膮 ilo艣膰 towaru zdecydowanie cz臋艣ciej (6570 unikalnych zdarze艅) ni偶 w koszyku (1977 unikalnych zdarze艅).

Dodatkowo wida膰, 偶e na stronie towaru ilo艣膰 jest na og贸艂 zwi臋kszana (ponad 71%), a na tronie koszyka w wi臋kszo艣ci przypadk贸w (przynajmniej 60%) zmniejszana.

tabela: zmiana ilosci w sklepie - strona towaru i koszyka - wszystkie zdarzenia
tabela: zmiana ilosci w sklepie - strona towaru i koszyka - unikalne zdarzenia

Rekomendacje

Na bazie zabranych informacji i przeprowadzonej analizy mo偶na zarekomendowa膰:

  • W koszyku warto poprawi膰 funkcje usuwania pozycji zam贸wienia, bo aktualnie klienci zmniejszaj膮 ilo艣膰, 偶eby usun膮膰 pozycj臋 z koszyka.
  • W formularzu do zmiany ilo艣ci towaru warto uruchamia膰 klawiatur臋 numeryczn膮 dla u偶ytkownik贸w mobile <input聽type=”number”>
  • Na stronie towaru powi臋kszy膰 powierzchni臋 przycisk贸w “+/-”
  • Na tronie towaru zmniejszenie widoczno艣ci przycisku “-“

Idealnie by艂o by przeprowadzi膰 test A/B, 偶eby zweryfikowa膰 wp艂yw zmian na zachowanie u偶ytkownik贸w, ale w badanym e-commerce mo偶emy realizowa膰 tylko cztery testy rocznie (zbyt ma艂y ruch) wi臋c zmiany zostan膮 wprowadzone bez testowania.

Jak to wygl膮da w aplikacjach

Demo EC.best.net.pl
Demo WooCommerce (Storefront)
Demo Magento 2
Demo Prestashop

Warto jeszcze wspomnie膰

  • W badanym sklepie internetowym nie mo偶na doda膰 towaru do koszyka z poziomu listingu (strona kategorii i wynik贸w wyszukiwania) – ta funkcja zosta艂a celowo usuni臋ta.
  • Nie sprawdzamy w formularzu czy u偶ytkownik zwi臋ksza, czy zmniejsza ilo艣膰 – wymaga to dodatkowego czasu na implementacj臋.
  • Nie sprawdzamy w jakich jednostkach zamawiany jest towar (sztukach, kartonach, paletach)
  • W tym sklepie internetowym nie ma towar贸w sprzedawanych na metry, litry i kilogramy, wi臋c interface zmiany ilo艣ci jest prosty.

Jest jeszcze kilka innych rzeczy, kt贸re warto zmierzy膰 i przeanalizowa膰 w kontek艣cie zmiany ilo艣ci towaru w sklepie, ale wszystko wymaga czasu. Pami臋tajmy, 偶e od idealnego badania lepsze jest przeprowadzone badanie 馃檪

Czy warto realizowa膰 takie badania?

Koszty:

  • Konfiguracja sklepu w celu 艣ledzenia u偶ytkownik贸w: 4 godziny
  • Weryfikacja i analiza danych + rekomendacje: 4 godziny

Korzy艣ci? Bez testu A/B ka偶dy mo偶e sam oszacowa膰 i ka偶dy z tych szacunk贸w b臋dzie r贸wnie wiarygodny.

Dodaj komentarz

Tw贸j adres email nie zostanie opublikowany. Pola, kt贸rych wype艂nienie jest wymagane, s膮 oznaczone symbolem *