Kiedy kupujemy w e-commerce B2C, B2C/B oraz B2B

#DrogiSprzedawco, niedawno ukaza┼é si─Ö raport Blue Media ÔÇťPolacy kupuj─ů online w czasie pracyÔÇŁ. Dane zaprezentowane w raporcie wygl─ůdaj─ů OK, ale sam wyd┼║wi─Ök artyku┼éu delikatnie mnie zaintrygowa┼é. Czy faktycznie “nie ograniczamy swoich konsumpcyjnych zap─Öd├│w” i jeste┼Ťmy mistrzami ┼Ťwiata zamawiania online w godzinach pracy?

Dlaczego wnioski w raporcie budz─ů moje w─ůtpliwo┼Ťci?

Pisz─ůc o zakupach w godzinach pracy autorzy raportu nie wspominaj─ů o tym, ┼╝e e-commerce dzieli si─Ö na B2C (kupuj─ů konsumenci) i B2B (kupuj─ů firmy). Warto┼Ť─ç transakcji e-commerce w B2B jest szacunkowo 10x wi─Öksza ni┼╝ B2C. Brak mi aktualnych danych, ale odsy┼éam do swojej prezentacji na ten temat (SlideShare).

E-commerce w B2B nudny czy trudny - link do prezentacji SlideShare

W raporcie nie ma te┼╝ podanej metodologii badania. Mo┼╝na si─Ö domy┼Ťla─ç, ┼╝e Blue Media bazuje na danych z obs┼éugiwanych p┼éatno┼Ťci online, ale co wtedy transakcjami realizowanymi innymi metodami p┼éatno┼Ťci?

Blue Media por├│wnuje zachowania polskich Internaut├│w z reszt─ů ┼Ťwiata, na podstawie bada┼ä realizowanych (to tylko moje przypuszczenia) w zupe┼énie inny spos├│b. To tak, jak by por├│wnywa─ç rentowno┼Ť─ç SEM i SEO po pierwszym miesi─ůcu.

Sprawdzam

Czy faktycznie opierdzielamy si─Ö w pracy, robi─ůc prywatne zakupy? Mog─Ö sprawdzi─ç kiedy sk┼éadamy zam├│wienia uwzgl─Ödniaj─ůc trzy rodzaje sklep├│w internetowych:

  • B2C (kolor zielony) – oferta kierowana g┼é├│wnie do konsument├│w
  • B2C/B (pomara┼äczowy) – oferta kierowana zar├│wno do konsument├│w i firm
  • B2B (czerwony) – oferta kierowana g┼é├│wnie do firm

Uwzględniłem trzy perspektywy czasowe:

  • Godziny
  • Dni tygodnia
  • Dni miesi─ůca

Analizowałem trzy wskaźniki:

  • Ilo┼Ť─ç zam├│wie┼ä
  • Przychody
  • ┼Ürednia warto┼Ť─ç zam├│wienia

Mam r├│wnie┼╝ przygotowany filtr kategorii urz─ůdze┼ä (Desktop/Mobile). Intuicja mi podpowiada, ┼╝e b─Öd─ů ciekawe wyniki, ale na t─ů cz─Ö┼Ť─ç analizy potrzebuj─Ö na to wi─Öcej czasu.

W jakich godzinach kupujemy w sklepach internetowych?

W jakich godzinach Polacy kupuj─ů online?

Konsumenci (B2C) zamawiaj─ů online przez ca┼éy dzie┼ä. Najwi─Öcej zam├│wie┼ä mamy w po┼éudnie. W godzinach 16-19 obroty lekko spadaj─ů (chcia┼ébym zobaczy─ç dane sprzeda┼╝y offline), ┼╝eby ponownie wzrosn─ů─ç wieczorem. Zmiany w poszczeg├│lnych porach dnia s─ů wyra┼║ne, ale w por├│wnaniu do B2B s─ů niewielkie.

Firmy (B2B) sk┼éadaj─ů zam├│wienia w godzinach pracy. Zaczynamy zakupy o godzinie 8 po przyj┼Ťciu do biura i ko┼äczymy dok┼éadnie o godzinie 16.

Ciekawostk─ů jest ┼Ťrednia warto┼Ť─ç zam├│wienia e-commerce. Dla B2C nie zmienia si─Ö ona przez ca┼é─ů dob─Ö, za to B2B schodzi poni┼╝ej 0 z┼é rano i ma du┼╝y wzrost wieczorem. Zak┼éadam, ┼╝e:

  • rano wiele zam├│wie┼ä jest anulowanych, bo tylko w tym przypadku Google Enhanced E-commerce otrzymuje ujemne warto┼Ťci transakcji.
  • wieczorem firmy sk┼éadaj─ů jednorazowo zam├│wienia zbierane przez ca┼éy dzie┼ä lub/i sk┼éadane s─ů zam├│wienia przez przedsi─Öbiorc├│w pracuj─ůcych w terenie (nie sk┼éadaj─ů ich w mobile)

W jakich dniach tygodnia kupujemy w sklepach internetowych?

Najpierw obowi─ůzki, a p├│┼║niej przyjemno┼Ťci. W poniedzia┼éek skupiamy si─Ö na pracy i w ten dzie┼ä zam├│wienia B2B s─ů realizowane najcz─Ö┼Ťciej. Natomiast najwi─Öcej zam├│wie┼ä B2C realizowanych jest dzie┼ä p├│┼║niej – we wtorek. Z ka┼╝dym kolejnym dniem tygodnia kupujemy mniej.

Wska┼║nik ┼Ťredniej warto┼Ťci zam├│wienia w e-commerce r├│wnie┼╝ w tym przypadku dostarcza nam ciekawych informacji. ┼Ürednia warto┼Ť─ç zam├│wie┼ä konsument├│w (B2C) nie zmienia si─Ö w ci─ůgu tygodnia, za to firmy (B2B) sk┼éadaj─ů du┼╝e zam├│wienia przed weekendem (czwartek-pi─ůtek) i przed rozpocz─Öciem nowego tygodnia pracy (niedziela).

W jakich dniach miesi─ůca zamawiamy w e-commerce?

Konsumenci najcz─Ö┼Ťciej sk┼éadaj─ů zam├│wienia po 10-tym i 16-stym dniu miesi─ůca, natomiast najmniej zam├│wie┼ä B2C mo┼╝emy zaobserwowa─ç na prze┼éomie miesi─Öcy.

Firmy sk┼éadaj─ů zam├│wienia regularnie przez ca┼éy miesi─ůc z wyra┼║nym spadkiem w pierwszych dniach miesi─ůca.

Ponownie ciekawie prezentuj─ů si─Ö dane o ┼Ťredniej warto┼Ťci zam├│wienia w B2B z trzema charakterystycznymi skokami. Mog─Ö tylko przypuszcza─ç, ┼╝e s─ů zwi─ůzane z terminami p┼éatno┼Ťci podatk├│w:

  • 8 dzie┼ä – na ZUS p┼éatny do 10-tego.
  • 13 dzie┼ä – na ZUS p┼éatny do 15-stego
  • 18 dnia miesi─ůca my┼Ťlimy o zaliczce na dochodowy, p┼éatnej do 20-stego

Podsumowuj─ůc

Uwa┼╝am, ┼╝e zakupy w czasie pracy nie wynikaj─ů z naszych konsumpcyjnych zap─Öd├│w, ale z nowoczesnych technologii wdra┼╝anych przez rodzimych przedsi─Öbiorc├│w.

Polacy faktycznie du┼╝o kupuj─ů w godzinach pracy, ale s─ů to w znacz─ůcej mierze zam├│wienia B2B zwi─ůzane z nasz─ů prac─ů w┼éa┼Ťnie. Zam├│wienia konsumenckie s─ů realizowane r├│wnomiernie przez ca┼éy dzie┼ä.

Sprzedawcy zdecydowanie lubi─ů poniedzia┼éki, bo pierwsze dni tygodnia, to zwi─Ökszone przychody. E-marketerzy powinni przemy┼Ťle─ç kampanie realizowane 10-tego i na prze┼éomie miesi─ůca.

Zdarza┼éo mi si─Ö kilka razy w ┼╝yciu pomyli─ç, a danych mam za ma┼éo, ┼╝eby m├│wi─ç o istotno┼Ťci statystycznej, dlatego podzielcie si─Ö prosz─Ö swoimi spostrze┼╝eniami na ten temat.

Aktualizacja (6 marca 2020): w┼éa┼Ťnie widzia┼éem dane sklepu B2C, w kt├│rym 60% przychodu jest realizowane w weekendy.


Kiedy zamawiaj─ů Twoi klienci?

Zam├│w raport Google Data Studio i zobacz kiedy zamawiaj─ů Twoi klienci

  • Kopia raportu: 25 z┼é netto
  • Kopia z Twoim logo: 50 z┼é netto
  • Kopia z mo┼╝liwo┼Ťci─ů edycji: 299 z┼é netto

Dodaj komentarz

Tw├│j adres email nie zostanie opublikowany. Pola, kt├│rych wype┼énienie jest wymagane, s─ů oznaczone symbolem *